Tämä menetelmäkirjasto kuvaa ansaintamalleja, joilla teollisuusyritys saa tuloa palveluista. Ansaintamalli sisältää tuotteen ja/tai palvelun arvon, tulonmuodostuksen tavat, tulonlähteet sekä kohderyhmän. Tulonlähteitä voivat olla palkkiot, vuokrat, tarjoukset. Ne voivat sisältää toistuvia tai kertaluonteisia maksuja. Ansaintamallin valinnassa kannattaa huomioida asiakkaan tilanne ja tarve sekä palvelun rooli asiakkaan toiminnassa. Milloin ja miten palvelu tuottaa arvoa asiakkaalle? Ansaintamallikirjaston on koonnut Vaiva Stanisauskaite, Vaasan yliopiston ja Hankenin tutkija.
Transactional Revenue Model
as it entails a company providing a service or product and customers paying them for it (web sales, direct sales)
Subscription Revenue Model
Entails offering your customers a product or service that customers can pay for over a longer period of time, usually month to month, or even year to year.
Product Free, Services not
This model is unique compared to others, in that you have to give your product away for free, yet require customers to pay for installation, customization, training or other additional services.
Freemium Model
Company’s basic services are free, yet users must pay for additional premium features, extensions, functions, etc.
Renting/leasing
This revenue earning strategy involves recurring (rent) or one time (lease) payment for temporary use of the asset.
Fees
how much cost to implement product or service
the fees for the consulting
the fees for customer support and training
the costs of customization of product/service
the fees for delivering products
the fees for repairing and maintaining products