MIHIN SOPII?
- Soveltuu uuden palvelun kehittämiseen
- Soveltuu olemassa oleva palvelun jatkokehittämiseen
- Soveltuu yksin käytettäväksi
- Virtuaaliympäristön hyödyntäminen on kaukana
MIKÄ?
- Arvolupauskanvas auttaa määrittelemään kehitettävän palvelun arvolupauksen käyttäjälle.
- Arvolupauskanvas on Lassi A. Liikasen (Fourkind Ltd.) kuvaama työkalu.
MITÄ SILLÄ TEHDÄÄN?
- Työkalun tarkoituksena on ennen palvelunkehittämisprojektin aloittamista avustaa kehittämiskohteen määrittelyä palveun tulevan arvolupauksen kautta
MITKÄ OVAT HYÖDYT?
- Työkalua käytetään tunnistamaan palvelun keskeinen arvo sen käyttäjälle.
MITEN SITÄ KÄYTETÄÄN?
- Arvolupauskanvas ladataan ja tulostetaan A3-kokoiselle paperille.
- Kanvaasin lohkoihin on sisällytetty jaottelu käyttäjä- ja palvelunäkökulmiin. Nämä kohdat täytetään vasemmalta oikealle.
- Käyttäjänäkökulman osa-alueet ovat:
1) Tarpeet ja halut;
2) Tavoitteet ja päämäärät;
3) Ongelmat ja huolet.
- Palvelunäkökulman osa-alueet ovat:
1) Ratkaisut käyttäjän tarpeisiin vastaamiseen (‘Gain Creators’)
2) Palvelun / tuotteen ominaisuudet joilla asiakas saa tavoitteensa ja päämäränsä toteutettua
3) Hyödyt, jotka ominaisuudet tuottavat ongelman ratkaisun ohella käyttäjälle ja täten lisäävät palvelun haluttavuutta; Esimerkiksi: mitä käyttäjän huolia palvelu vähentää (‘Pain Relievers’)
- Lataa Arvolupauskanvas tulostettavaksi täältä

Lähde
https://medium.com/value-stream-design/value-proposition-canvas-suomeksi-f102e6c61873