Palvelullistumisen kartoitus

MIHIN SOPII?

  • Soveltuu uuden palvelun kehittämiseen
  • Soveltuu olemassa oleva palvelun jatkokehittämiseen
  • Soveltuu ryhmässä käytettäväksi menetelmäksi (osallistujat samasta organisaatiosta)
  • Soveltuu ryhmässä käytettäväksi menetelmäksi (osa osallistujista on yhteistyökumppaneita)
  • Virtuaaliympäristön hyödyntäminen on kaukana, mutta työkalu luo pohjaa ympäristön käytölle.

MIKÄ?

  • Työkalun tarkoituksena on ennen palvelunkehittämisprojektin aloittamista helpottaa kehittämiskohteen määrittelyä kartoittamalla “alue” jolla ei vielä ole palvelutarjontaa

MITÄ SILLÄ TEHDÄÄN?

  • Servitization mapping -työkalua käytetään kartoittamaan olemassaoleva tuote-palvelutarjonta ja mikä alue jä olemassaolevan tarjonnan ulkopuolelle. Tälmän jälkeen voidaan kehittää uusia palveluideoita tälle “tyhjälle” alueelle.

MITKÄ OVAT HYÖDYT?

  • Työkalua käytetään kartoittamaan “alue”, jolla ei vielä ole palvelutarjontaa.

MITEN SITÄ KÄYTETÄÄN?

  • Servitization mapping -työkalu on kanvaasi, jolla kuvataan kolme segmenttiä (y-akselilla: i.) Oma yritys, ii.) Asiakas, iii.) Ekosysteemi) ja viisi palvelun “aineettomuuden” tasoa (x-akselilla).
  • Ylimpään riviin (‘Inspiring Examples’) voidaan kirjata inspiroivia esimerkkejä muilta tuote-palvelutarjonnan alueilta. Esimerkiksi: “Kuinka tämä toteuttaisiin Google Playssä?
  • Eri sidosryhmäien edustajien huomiointi auttaa systemaattisesti kartoittamaan oman yrityksen, asiakkaiden ja kilpailijoiden nykyistä tuote-palvelutarjontaa.
  • Kaikki tuote-palvelutarjonnat ryhmitellään viiteen luokkaan kunkin palvelun “aineettomuuden” tason kautta.
  • Lataa Servitization mapping canvas täältä

https://assets.liveworkstudio.com/app/assets/cache/3250224200/xservitization-canvas-a3-tool-whitepaper-model-07-1760x1056.png.pagespeed.ic.SD7iO60swl.png