Soveltuu olemassa oleva palvelun jatkokehittämiseen
Soveltuu ryhmässä käytettäväksi menetelmäksi (osallistujat samasta organisaatiosta)
Soveltuu ryhmässä käytettäväksi menetelmäksi (osa osallistujista on yhteistyökumppaneita)
Virtuaaliympäristön hyödyntäminen on kaukana, mutta työkalu luo pohjaa ympäristön käytölle.
MIKÄ?
Työkalun tarkoituksena on ennen palvelunkehittämisprojektin aloittamista helpottaa kehittämiskohteen määrittelyä kartoittamalla “alue” jolla ei vielä ole palvelutarjontaa
MITÄ SILLÄ TEHDÄÄN?
Servitization mapping -työkalua käytetään kartoittamaan olemassaoleva tuote-palvelutarjonta ja mikä alue jä olemassaolevan tarjonnan ulkopuolelle. Tälmän jälkeen voidaan kehittää uusia palveluideoita tälle “tyhjälle” alueelle.
MITKÄ OVAT HYÖDYT?
Työkalua käytetään kartoittamaan “alue”, jolla ei vielä ole palvelutarjontaa.
MITEN SITÄ KÄYTETÄÄN?
Servitization mapping -työkalu on kanvaasi, jolla kuvataan kolme segmenttiä (y-akselilla: i.) Oma yritys, ii.) Asiakas, iii.) Ekosysteemi) ja viisi palvelun “aineettomuuden” tasoa (x-akselilla).
Ylimpään riviin (‘Inspiring Examples’) voidaan kirjata inspiroivia esimerkkejä muilta tuote-palvelutarjonnan alueilta. Esimerkiksi: “Kuinka tämä toteuttaisiin Google Playssä?“
Eri sidosryhmäien edustajien huomiointi auttaa systemaattisesti kartoittamaan oman yrityksen, asiakkaiden ja kilpailijoiden nykyistä tuote-palvelutarjontaa.
Kaikki tuote-palvelutarjonnat ryhmitellään viiteen luokkaan kunkin palvelun “aineettomuuden” tason kautta.