Julkaiseminen suojauskeinona perustuu siihen, että uuden idean alkuperäinen keksijä tehdään tunnetuksi julkaisemalla idea joko mahdollisimman näkyvästi tai mahdollisimman pienimuotoisesti. Koska jäljittelyä pidetään epäeettisenä, ei kilpailijoiden ole edullista maineensa kannalta kopioida ideaa. Tällöin idea olisi julkaistava mahdollisimman näkyvästi.
Yrityksen maineeseen kohdistuvat sanktiot voivat olla tehokas este jäljittelylle erityisesti toimialoilla joissa yrityksen innovatiivista mainetta pidetään menestystekijänä. Kun idea julkaistaan yrityksen verkkosivuilla ja oikeilla englanninkielisillä avainsanoila, löytyy julkaisu helposti hakukoneilla maailmanlaajuisesti.
Julkaiseminen on juridisesti pätevä suojauskeino sillä mikä tahansa julkiseksi tuleminen muodostaa idealle uutuuden esteen ja näin estää kilpailijoita patentoimasta ideaa.
Idean pienimuotoista julkaisua voi puoltaa se, että idean julkaiseminen esim. pienilevikkisessä painetussa lehdessä yhtäältä estää idean patentoinnin ja toisaalta samalla on epätodennäköistä että kilpailija huomaisi julkaistun idean paikallislehdestä ja pääsisi hyödyntämään sitä.
MITEN haetaan suojaa julkaisemisella
Seuraavassa on esimerkkejä siitä, miten julkaisun voi toteuttaa.