Mahdollisuudet suojata kokonaisvaltaisesti idea uudesta palvelusta hahmottuu kun tätä ideaa alkaa hahmottamaan laajempana palvelukonseptina. Palvelukonsepti on palvelun kokonaiskuvaus, jossa on yksityiskohtaisesti esitetty palvelun keskeinen idea: kenelle palvelu on tarkoitettu, mitä hyötyä palvelusta on, miten palvelua käytetään ja mitä resursseja tarvitaan palvelun tuottamiseksi. [1] Palvelukonsepti voi myös sisältää yhden tai useampia tuote- ja palveluhyödykkeitä muodostaen tuotteen ja palvelun yhdistelmän. [3]
Palvelukonseptin tunnusmerkkejä ovat:
MITEN palvelukonseptin suoja muodostuu?
Kari-Pekka Syrjän mukaan: “Palvelukonseptin suoja sopimatonta jäljittelyä vastaan muodostuu käytännössä yhteisvaikutteisesti formaalisen suojan ts. immateriaalisten yksinoikeuksien sekä ei-formaalisen suojan perusteella, erityisesti ei-teknisen palvelukonseptin jäljittelyn yhteydessä sopimatonta menettelyä elinkeinotoiminnassa koskevan normiston yleislausekkeen perusteella.” [3] Palvelukonseptissa on siis keskeisellä sijalla perustana oleva idea ja tarve sen suojaamiseen kokonaisuutena. Kokonaisuuden merkitys korostuu palvelukonseptia lisensoitaessa esim. franchising-periaatteella. [3]
Lähteet:
[1] http://www.palvelupolkuja.fi/palvelukonsepti/palvelukonsepti-ideoista-kokonaisuudeksi/
[2] http://www.justin.fi/fi/2015/09/04/mista-on-hyva-palvelukonsepti-tehty/
[3] Syrjä, Kari-Pekka (2016). Palvelukonseptin suoja ja immateriaalioikeus : Palvelutuotteen sopimaton jäljittely. IPR University Centerin julkaisuja 16.